torsdag 9. mai 2019

Forlatt II



Bortgjemt i busker og kratt, oppdaget vi enda en forlatt skatt.. 




Og jeg kan ikke annet enn å undres over, hvem som en gang har levd her. 
Hvem var de? Hva trodde de på? Hva drømte de om? Hva lengtet de etter..?




Hvem vandret ut og inn av porten og dørene her?








Hvem hang fra seg yttertøyet og kjente varmen fra vedovnen, på kalde og gufne dager?





Hvem laget maten og stelte her?










Hvem var samlet rundt bordet?





Skulle det være mat-ro og stille, eller gikk praten livlig rundt bordet?  






Alle har vi vel våre våkne netter, hvor frykten har listet seg inn med mørket. Satt seg ned på sengekanten, og skremt tankene opp som hvileløse fugler i natten..





Hva tenkte de på, når de ikke fikk sove?




Hvem stelte og tok seg av dyra?




Hvem malte og snekret, og tok vare på bygninger og ting ?








Hvor ble de av til slutt?







*

Jeg har stor respekt for disse stedene. Jeg flytter ikke på ting og jeg tar aldri noe med meg. Det er jo fortsatt noens eiendom, selv om det er forlatt. Og det må få være en bortgjemt skatt, til nestemann som tar turen innom. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar