søndag 16. september 2012

Livslyst




 30 august var det lanserings fest for Anbjørg Sætre Håtun’s bok, Livslyst. Det er andre gangen denne bestselgeren blir utgitt og den er fortsatt like aktuell! Det som er nytt med denne utgaven, er at Livslyst Portalen gir den ut i sitt eget forlag, noe som også var en god grunn til å feire!

Når jeg ble spurt om jeg ville bidra med noen av mine naturbilder til boken, sa jeg selvsagt ja!
Jeg har selv vært syk og jeg synes det er beundringsverdig at Anbjørg så åpent deler sine opplevelser, følelser og erfaringer som kreftpasient, som et menneske i en nye og stressfull tilværelse… Jeg vet at man må gå veien alene, men det er søren i meg ikke så lett å vite hvor veien går og hvor man skal når alt plutselig er snudd på hode. Da kan det være greit å få med seg noen tips og råd fra noen som har gått den samme veien før. Alle opplever vi livet forskjellig og vi takler utfordringer på forskjellige vis, men jeg tror mange har behov for å vite at de tankene og følelsene som dukker opp i ekstreme situasjoner, faktisk ikke er unormale og vi er ikke alene om dem. Positivt på fyll er også godt, og når man ikke er i stand til å finne det selv, kan mestrings verktøyene i Anbjørgs bok, være en god kilde til å øke livslysten og mestringsevnen under og etter sykdom, for både pasient og pårørende.



 Selv om jeg er takknemlig for de erfaringene jeg har fått i livet så langt, må jeg ærlig innrømme at det har vært tøft i perioder også, og for en tid siden kjente jeg på min egen livslyst og skrev ned noen tanker og følelser rundt det.




TANKER EN SEN KVELD 22/03-2011

Hva er det som gjør at jeg har holdt ut, at jeg reiser meg igjen, gang på gang? Jeg ser noe som er lyst, når alt er på det mørkeste og noe driver meg framover igjen! Men hvem, hva…?
Er det de jeg er glad i, familie, venner, dyra? Er det naturen? Snøkrystallene som er så forunderlig vakre, hvitveisen, lukten av varm skog? Havet?
Er det å ta bilder, en kopp kaffe, den gode samtalen? Eller en skikkelig god klem?
Kanskje det er alt?


Så kom svaret.. HALLOOOO!!!

JEG ELSKER LIVET!!!

Ikke ”mitt liv”! LIVET! Alt levende, det fantastiske, uendelige, livet…..
  
Kjenn litt på det selv om du vil ;)










2 kommentarer:

  1. Nyyyydelig. Du sier så mye fint og riktig Sandra!
    Klem Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Så søtt, du har jo bilde av lille Åberg:)
      Tusen takk Kristin!
      Klem

      Slett